Visual Merchandising - The Organic Shop

Tittade igenom lite bilder från min utbildningtid på Aspero Kompetens, där jag utbildade mig till Visual Merchandiser, och hittade dessa. Jag hade en av mina LIA-perioder (lärande i arbete) på The Organic Shop i Malmö som säljer ekologisk hudvård (som tyvärr inte finns längre). Efter att ha kommit fram till deras affärsidé och målgrupp, gjort ett positioneringsdiagram (för att se vem deras konkurrenter är och på vilket vis de konkurrerar) och ta reda på vad de har för metaprodukt (vad som är signifikant för butiken) osv, så skulle jag exponera butikens två skyltfönster. Dessa ska återspegla butikens koncept, ge en tydlig känsla och sortimentöverblick. Det var dessutom i december så de skulle även signalera jul och julklappshandel.
 
Eftersom det inte fanns så stor mängd av produkterna i butiken att skylta med så valde jag att ta tomma kartonger från ett av varumärkena som säljs i butiken och hänga upp dessa i sidenband tillsammans med apelsiner. Detta ger ju ett väldigt juligt uttryck samtidigt som det finns apelsin i produkterna och med det så förstärker man det naturliga/ekologiska.
 
I det andra fönstret valde jag att exponera presentkort, eftersom de säljer väldigt mycket presentkort just till jul. Jag ville ha in det naturliga även i detta fönster så jag vitmålade en gren som jag sedan hängde presentkorten i och för att få det mer juligt så la jag även dit hyacinter och plattmossa.

Det skulle vara stilrent, fräscht, exklusivt och samtidigt naturligt för att spegla butikens koncept.
 


Kommentarer




Kommentera inlägget här:



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback